Anmeldelser Ernæring Produkter Sidste nyt!

Husk nu dine B-vitaminer

Jeg er ret sikker på at jeg engang led af B12-vitaminmangel. Det var i min gymnasietid, så det er omkring 7 år siden det skete, 3 år efter jeg blev veganer. Efter i mere end et halvt år gentagne gange at have været på penicillin og hormoncreme, fordi jeg havde udslæt (der ind imellem var betændt) der udviklede sig til noget i retningen af åbne sår rundt om og på munden – og som gjorde det meget smertefuldt at spise, drikke, synge, spille tværfløjte (hvilket jeg gjorde en del i, back then) og børste tænder – var jeg efterhånden desperat efter at finde en løsning på mit helbredsproblem. Forstil dig at have sår på og omkring munden, der springer op hver gang du glemmer at de er der og bare smiler helt naturligt. Det var min situation i måned efter måned, og jeg udviklede da også til sidst et noget alternativt smil, som jeg kærligt er blevet drillet med mange gange siden.

Som mange andre der heller ikke har fundet den hjælp de efterspurgte, af det etablerede sundhedssystem, var jeg begyndt at være ret opgivende overfor mit problem. Men så sad jeg en dag og læste i en af mine ynglingsbøger, nemlig Lisbeth Hagerups 7. udgave af Naturens Vitaminer og Mineraler (ja, man er vel nørd). Bogen gennemgår alle vitaminer og mineraler, som vi kender til, og fortæller om hvilke virkninger de har i kroppen, hvad mangelsymptomerne på dem er, hvornår man har øget behov og meget andet. Selvfølgelig får man også en lang liste over gode kilder serveret. Bagerst i bogen er der en vitamin-mineral guide, som beskriver hvilke vitaminer og mineraler man skal være ekstra opmærksom på at få nok af, ved forskellige helbredsproblemer.

Det korte af det lange er, at jeg her læste afsnittet om sårheling, hvor sår ved mundvige og læber blev fremhævet. Lisbeth Hagerups skrev at ALLE B-vitaminer, og specielt B2-, B6- og eventuelt B12-vitamin, plus zink og D-vitamin var blandt de næringsstoffer som er vigtige, specielt i forhold til sår lige der hvor jeg havde mine…”sjovt nok” er det nogen af de næringsstoffer veganere helst skal tage som kosttilskud, hvilket jeg faktisk ikke rigtigt vidste dengang. Herefter læste jeg afsnittene om de forskellige vitaminer og mineraler grundigt igennem, og besluttede mig for at købe en stærk B-vitamin kompleks pille, med alle B-vitaminerne, og også en multivitamin/mineralpille. Jeg noterede også de veganske madvarer som var rige kilder og aftalte med mig selv, at nu skulle jeg gøre mig selv rask ved at spise sundt og tage kosttilskud. Heldigvis har jeg en ret god viljestyrke, så det lykkedes mig at huske kosttilskudene og at gøre en ekstra indsat i køkkenet, med at lave sund og lækker mad.

Det kommer nok ikke som nogen overraskelse at jeg efter 1-2 uger ikke længere havde sår på og omkring min mund. Og det kommer nok heller ikke som en overraskelse at jeg var utroligt lettet og glad, over at være “rask” igen. I mange år derefter kom problemerne langsomt snigende engang imellem, når jeg fik for travlt med livet og glemte at tage mine kosttilskud og at spise sundt – og ikke mindst varieret – nok. Heldigvis kunne jeg tage problemerne i opløbet og endte aldrig i samme smertefulde og frustrerende situation igen. Og det håber jeg heller ikke at andre gør. Så derfor, hvis du spiser vegansk: HUSK NU DINE B-VITAMINER! Et godt multivitamin/mineralkosttilskud kan også være en god idé. OmniVegan , fra BIOSYM, er det andet 100% veganske kosttilskud i Danmark.  Det er endda certificeret veganskt af den engelske veganerforening The Vegan Society

Her køber jeg mit B25 complex kosttilskud, som jeg elsker. Det skal lige nævnes, for god ordens skyld, at jeg ikke har anden tilknytning til firmaet, end at jeg er en helt almindelig kunde hos dem.

Namaste! 😀

Relateret indhold

10 kommentarer

  • Besvar
    Anna M
    22. februar 2011 at 20:27

    En rigtig god historie!

    Måske skulle man altid starte med en kortlægning af kosten – før man går til læge, for det er lidt magisk, at en kostændring kan betyde så meget.

    God vind og tak for bloggen.

    • Besvar
      Mia
      23. februar 2011 at 20:11

      Tak for de søde ord! Hvor er det skønt med kommentarer. 🙂

  • Besvar
    Mor :-)
    24. februar 2011 at 14:00

    Din gamle mor mangler din “Dal” opskrift ? ….
    Og Tak for dig

    • Besvar
      Mia
      24. februar 2011 at 17:16

      Jamen så må jeg jo hellere få blogget om “Dhal”, snart. 🙂
      Og selv tak for dig!

  • Besvar
    Sofie
    28. februar 2011 at 21:56

    Hej Mia,

    Jeg ville bare lige dele dette link med dig. Jeg gik på dit madhold over vinteren og vi snakkede om den indkøbsforening jeg var med i. Kan ikke huske om jeg gav dig linket.
    Sej hjemmeside du har:)

    http://kbhff.dk/

    -Sofie

    • Besvar
      Mia
      1. marts 2011 at 16:53

      Hej Sofie!

      Hvor hyggeligt at høre fra dig. Og mange tak for linket og de pæne ord! Håber I har det godt. 🙂

  • Besvar
    ‘Mias Veganersider’ i bladet ‘Vegetaren’ efterår 2011 « mia-mad.dk – en vegansk og vegetarisk madblog
    19. september 2011 at 15:52

    […] kan du læse mere om her og her. Denne gang handler det om noget jeg før har skrevet i detaljer om herinde, nemlig […]

  • Besvar
    Jern som kosttilskud « mia-mad.dk – en vegansk og vegetarisk madblog
    8. januar 2012 at 15:54

    […] er aldrig blevet diagnosticeret med reel jernmangel eller mangel på andre vigtige næringsstoffer. Men som jeg skrev før, så ser jeg kosttilskud som en investering i min sundhed. Jeg er godt […]

  • Besvar
    Cæcilie
    31. juli 2012 at 19:59

    Hej:) Tager du både en multi vitamin og en b vitamin hver dag? bliver det ikke for meget?

    • Besvar
      Mia
      1. august 2012 at 07:00

      Hej Cæcilie

      Jeg har fundet frem til at det er det som virker for mig, at jeg gerne skal have ekstra B-vitaminer hver dag for at føle mig bedst tilpas. Jeg tager 2 kapsler (anbefalet daglig dosis fra producentens side) af Solaray Spektro VEG de dage jeg husker det, plus 1 eller 2 BiOrto Total B tabeletter. B-vitaminer er vandopløselige, hvilket betyder at de udskilles meget nemt fra kroppen og det er da også KUN ved indtag af meget store doser af B-vitaminet biotin at man har set forgiftningssymptomer – og det altså kun i meget sjældne tilfælde.

      Så svaret på dit spørgsmål er “nej”. 🙂

      Mvh Mia

    Skriv en kommentar

    Tilmeld dig nyhedsmailen
    Så får du besked når der er nyt