Morgenmad Snacks Vegansk

Køleskabshavregrød med kakaopulver og friske dadler

I juni i år var jeg en weekend i Sverige på ‘Cooking and Cleansing Weekend’, to og en halv dag fyldt med yoga, mad, godt selskab, skønne gåture i solen ved havet og i guddommeligt smuk natur. Her var det Louise fra Green Kitchen Stories som stod for maden og to sessioner med oplæg om sundhed og ernæring plus undervisning i madlavning, og jeg må sige at hun er et virkeligt sødt, rart og imødekommende menneske. 🙂 Hver morgen fik vi “overnight oats”, som jeg har set blive omtalt som køleskabshavregrød på danske blogs, bestående af tre simple ingredienser: havregryn, friskpresset appelsinjuice og lidt ren vanille pulver/ekstrakt, med udblødte solsikkefrø i bunden og frisk frugt på toppen. Du kan finde opskriften på hende og kæresten Davids blog – Orange and Vanilla Overnight Oats. Dem har jeg lavet nogle gange på det sidste og er derfor blevet inspireret til denne opskrift, som er en sand lækkerbisken for chokoholikerne derude. 😉 Man spiser den kold, og den er fri for tilsat sukker, propfuld med gode kostfibre og sundt fedt fra både havre og solsikkefrø, og så er den oplagt at have med i tasken på vej til arbejde eller skole. Da den skal stå i køleskabet natten over for at få den rigtige konsistens, er den perfekt som en hurtig og sund morgenmad.

5

Køleskabshavregrød med kakaopulver og friske dadler      

Til 1 person

Glasbeholder med låg som kan rumme mindst 2 dl 

2 friske dadler

1 1/2 dl grove havregryn

1/4 tsk ren vanille pulver

Et lille drys fint himalaya salt

1 tsk ren og god kvalitets kakaopulver (jeg bruger Valrhonas)

1 dl sojadrik uden sukker (eller anden platemælk – jeg tror mandel- eller hasselnøddemælk ville være rigtig lækkert)

1/4 dl rå solsikkefrø + 1 dl vand

1 lille banan eller anden frugt

Start med at fjerne stenene fra dadlerne. Skær dem så i små tern og kom dem i glasbeholderen. Brug en teske til at mose dem godt sammen og fordel massen jævnt over bunden. Bland så havregryn, vanille pulver, salt og kakaopulver i en lille skål og rør det grundigt sammen. Kom så sojadrikken i og rør det igen grundigt sammen, hvor efter du hælder hele herligheden over de moste dadler. Luk låget/kom det på og stil din køleskabshavregrød i køleskabet natten over eller mindst 12 timer.

2

Kom solsikkefrø og vand i et glas og lad dem stå og blive udblødt i mindst 12 timer på køkkenbordet.

3

Når du skal spise din grød hælder du vandet fra solsikkefrøene, skyller dem og kasserer alt vandet. Arranger så solsikkefrøene ovenpå og  spis grøden sammen med en banan – det er specielt oplagt med en banan hvis du skal have din morgenmad med dig i en taske. Husk at få skeen helt ned i bunden så du får lidt moset dadel med i hver mundfuld! 🙂 😉

1

Køleskabsgrød kan selvfølgelig også spises som et sundt mellemmåltid og jeg er ret sikker på at det ville smage skønt sammen med en håndfuld blandede danske bær. En kop te eller kaffe er klart at enbefale til grøden.

6

Jeg håber du får glæde af opskriften!

Namaste.

 

 

Relateret indhold

14 kommentarer

  • Besvar
    Lene
    26. august 2013 at 11:08

    Hej Mia.

    Det lyder rigtigt lækkert og smagfuldt. Det skal prøves! Kunne tænke mig at bruge det som nem aftensmad den dag jeg kommer sent hjem fra yoga.

    Solbrillerne fra Lene

    • Besvar
      Lene
      27. august 2013 at 14:11

      …..måske vil det være lækkert med nødder i stedet for solsikkefrø (hvordan kan det være, de skal ligge i blød?)

      Mange hilsner fra Lene

      • Besvar
        Mia
        27. august 2013 at 17:45

        Ja det tror jeg helt sikkert. Skal have prøvet det med mandler!

        Iblødsætning af frø/nødder/korn/gryn/flager (eller langtidshævning med surdej eller lignende når man bager brød) nedbryder nogle “hæmmende” stoffer i maden som gør at vi mennesker bedre kan udnytte nogen af de sunde ting som er i maden. Som for eksempel mineraler som jern og calcium. 🙂 I det hele taget “vækker” det solsikkefrøene, i dette tilfælde, og gør dem mere “levende” og dermed sundere. Hvis man vil gøre iblødsætningen endnu mere effektiv kan man vælge også at tilsætte lidt friskpresset citronsaft, som sætter endnu mere gang i nedbrydningen af de “hæmmende” stoffer i maden.

        God tirsdag Lene!

      • Besvar
        Mia
        27. august 2013 at 17:46

        Og så smager de (synes jeg) ofte bedre når de er udblødte. Specielt mandler! 🙂

        • Besvar
          Lene
          30. august 2013 at 17:54

          UHHMMM!!! Nu har jeg prøvet opskriften. Det var lækkert med udblødte hakkede mandler ovenpå. Næste gang vil jeg prøve med en anden slags nødder.
          Kunne også tænke mig at spise lidt soyayoghurt til.

          God weekend fra Lene

          • Mia
            30. august 2013 at 19:12

            Dejligt Lene. 🙂 Det må jeg også prøve snart. God weekend!

  • Besvar
    Mia Sørensen
    26. august 2013 at 21:50

    Man kan lave så mange lækre varianter af køleskabs-grøden. Jeg bruger ofte lidt mere af en slags mælk, og så tilsætter jeg til gengæld nogle chia-frø, som jævner grøden så fint. Den bliver dejlig cremet. Har også prøvet med soya-mælk, og tilsætter man lidt citron, så synes jeg, det smager henad yoghurt.
    Ang. soyamælk, så har jeg det nu bare lidt svært med produktet. Og den slags produkter i almindelighed. Jeg er lidt betænkelig, fordi jeg ikke finder produktet helt naturligt, og fordi man kan læse om, at det ikke er så heldigt at indtage for meget af den slags aht. hormonpåvirkning osv. Der er nok både for og imod. Jeg er hverken vegetar eller veganer, men orienterer mig gerne lidt i den retning. Bliver bare lidt “vegetar-forskrækket”, hvis jeg pludselig møder for meget soyamælk, tofu og vegetarpølser på min vej i blog-univers og kogebøger. Du har sikkert skrevet noget fornuftigt om emnet et sted på bloggen, og jeg ser mig lige lidt omkring efter det.
    Har i øvrigt med stor fornøjelse læst en del af dine indlæg og finder dem super-gode.

    Mvh Mia Sørensen

    • Besvar
      Mia
      27. august 2013 at 18:00

      Hej Mia 😉

      Tak for din søde kommentar, det varmer at få sådan nogle fine ord med på vejen.

      Jeg har ikke skrevet noget decideret indlæg om soja (og med soja drik mener jeg soja mælk – kalder det bare ofte ikke mælk da jeg ikke synes det er mælk, hvis du forstår! Men har vist fået spørgsmål om det før… Nå, men personligt er jeg stor tilhænger af udtrykket “alt med måde”, så jeg forsøger at spise så mange forskellige typer mad som muligt. 🙂 Det er også sjovest sådan synes jeg. Sojadrik bruger jeg ofte dagligt, men i små portioner og ellers er det tofu jeg spiser der jo er lavet på sojabønner men det er forholdsvis sjældent at jeg gør det – mest fordi det er lidt dyrt og ikke fås der hvor jeg oftest handler. Dog er jeg tilbøjelig til at tro på at sojabønner kan have en positiv effekt – men altså, for meget af lige meget hvad tror jeg ikke på er sundt!

      Vi læses/skrives ved. 🙂 God tirsdag aften.

      Mvh Mia

  • Besvar
    Anne-Marie
    27. august 2013 at 20:17

    hej mia
    det lyder spændende og lækkert med køleskabsgrøden. Hvis man ikke lige har friske dadler, kan man evt. bruge tørrede dalder eller har du andet forslag?? For tror da lige jeg skal have sat sådan en portion i køleren 🙂

    Knus Anne-Marie

    • Besvar
      Mia
      27. august 2013 at 20:30

      Hej Anne-Marie 🙂

      Jeg kan i hvert fald kun anbefale den! Smager nemlig meget godt. 😉 Du kan sagtens bruge tørrede dadler tænker jeg. Så skal de bare skæres/hakkes lidt mere fint og de er nok også lidt for tørrer at mose – men de bliver så udblødt i løben af natten. 🙂

      Håber du hygger dig!

      Knus, Mia

  • Besvar
    Lotte
    27. august 2013 at 20:24

    Jeg har i en periode holdt pause fra køleskabsgrøden. Men tror det er på tide at finde den frem igen. Løber jo som en løbeild over diverse madblogs og andre madsteder.
    Min version har været Urtekrams grønne multimüsli og den blå superspelt müsli, som vi her i huset synes, når samlet, danner den mest perfekte müsli uden tilsat sukker. Der er en del tørret frugt og masser af nødder og frø i. Den er også helt perfekt som base for køleskabsgrød. Jeg plejer bare at blande vand i. Lade den stå natten over og så tilsætte et par stykker frugt i moset/blendet tilstand og så yderligere også kværne hør, sesam, solsikke og græskarfrø til at blande i. Det giver en helt fantastisk morgenmad som bare holder blodsukkeret stabilt i mange timer.
    Det der med kakaopulveret har jeg ikke haft fantasi til. Det skal prøves. TAK 🙂

    • Besvar
      Mia
      27. august 2013 at 20:32

      Hej Lotte

      Tak for din kommentar med den gode inspiration. Jeg skal da i hvertfald lige prøve at lave det med mysli og vand en dag. 🙂

      God tirsdag aften.

      Mvh Mia

  • Besvar
    Marcus
    21. april 2015 at 20:49

    Flotte billeder og god information. Tak for det 🙂

  • Besvar
    Køleskabshavregrød med chia, dadler og plantemælk - MiskMask
    20. februar 2016 at 15:45

    […] frysetørrede bær, putte most banan i, eller putte lidt kakaopulver i, bare som eksempler. Det var dette blogindlæg fra Mia-Mad, der inspirerede mig til at prøve, og takket være det/hende, spiser jeg nu […]

  • Skriv en kommentar

    Tilmeld dig nyhedsmailen
    Så får du besked når der er nyt