Desserter Morgenmad Opskrifter Vegansk

Morgengrød med ris og havre

Så sad man der, lidt i 7.00 en torsdag morgen foran MacBook’ens skærm og var et rigtigt A-menneske. 😉 Man havde både nået at bade, ordne hår, printe tekster til næste uges forelæsninger, tjekke mail, læse blogindlæg i Google Reader og være på Facebook. Og sætte gryn og flager i blød, til en mættende morgengrød. Mmm…morgengrød! Hvis jeg kunne ville jeg nok spise varm mad tre gange om dagen, morgen, middag og aften. Især her i den begyndende kolde tid.

Opskriften som jeg her vil dele med jer er simpel, velsmagende og sund. Som med stort set alle andre grødopskrifter med basis på gryn og flager er det en rigtig god idé at finde gryden og ingredienserne frem aftenen inden. Så kan man nemlig iblødsætte i god tid og dermed forkorte kogetiden plus ikke mindst forbedre konsistens og smag – i hvert fald i følge mine smagsløg. Kommer man også lidt syre i (som eddike eller citronsaft) skulle man gøre det nemmere for kroppen af optage flere af de gode næringsstoffer (mineraler som jern, calcium, magnesium og zink) i grøden, på grund af en kemisk reaktion mellem syren og kornene. Det er også rigtig rart at kunne få morgenmaden parat lige med det samme om morgenen, når der er gået lang tid siden sidste måltid. Hvis man vågner tidligt er det også fint med 1 times iblødsætning. Det er i hvert fald bedre end ingenting, for det gør nu engang bare grøden mere cremet.

Morgengrød med ris og havre

Til 1 person

1/2 dl havregryn (gerne fine)

1/2 dl risflager (de kan fås i de fleste velassorterede supermarkeder og helsekostbutikker)

2 1/2 dl vand

Cirka 1/2 tsk citronsaft

Lidt salt

Eventuelt 1/2-1 dl sojadrik eller -yoghurt (eller vand eller anden plantemælk)

Diverse “toppings”: chiafrø, knuste hørfrø, kokosolie, hakkede mandler, smør, plantemargarine, kanel, rosiner, hakkede dadler, æble/banan/appelsin/blomme i tern

Kom havregryn, risflager, vand og citronsaft i en lille gryde og lad det stå til dagen efter, gerne i køleskabet. Når du står op sætter du grøden over på mellemvarme, og venter på at det begynder at koge. Lad det så koge i cirka 5 minutter mens du holder øje med det og rører rundt det meste af tiden. Du kan begynde at forberede dine “toppings” imens.

Rør lidt salt i og beslut dig for om du vil hælde sojadrikken over grøden i tallerkenen eller koge den med 1 minuts tid. Bruger du sojayoghurt skal det bare ovenpå grøden når det er i tallerkenen. Så er der morgenmad!

Jeg spiste min morgen, som jeg lavede med 2 1/2 plus 1/2 dl vand, med skrællede æbletern som jeg hældte den varme grød ud over, kokosolie, kanel, rosiner og chiafrø, som er rige på omega-3 fedtsyrer og proteiner.

Hvis du gerne vil prøve nogle rigtigt lækre grødblandinger har IRMA nogle gode af slagsen, ligesom du kan få grødblandinger fra AURION i de fleste helsekostbutikker. Faktisk er det AURION der producere IRMA’s grødblandinger.

Namaste. 🙂

Relateret indhold

2 kommentarer

  • Besvar
    Mor
    1. november 2012 at 12:01

    Uhm … Bliver helt sulten :-}

  • Skriv en kommentar

    Tilmeld dig nyhedsmailen
    Så får du besked når der er nyt